maanantai 5. maaliskuuta 2018

Elokuva: Phantom Thread



1950-luvun Lontooseen sijoittuva Phantom Thread on taide-elokuva sanan varsinaisessa merkityksessä. Kaksi tuntia kaunista kuvaa, kauniita ihmisiä, rauhallisia liikkeitä, ihastuttavia pukuja, taiteelleen täysin omistautunut päähenkilö ja hänen uskollinen sisarensa. Musiikki on tyylikästä ja vain paikoin osoittelevaa. Useassa kategoriassa (paras elokuva, ohjaus, miespääosa, naissivuosa, puvustus ja musiikki) Oscar-ehdokkaana ollut elokuva palkittiin lopulta vain puvuistaan, vaikka toki jo ehdokkuus on eräänlainen palkinto.

Phantom Thread on kaiken kaikkiaan elegantti paketti. Silti Paul Thomas Andersonin käsikirjoittama ja ohjaama elokuva jätti minut kylmäksi ja hieman pettyneen olon. Viipyilevän tarinan olisi voinut kertoa viipyilevästi ja rauhallisesti huomattavasti lyhyemmässä ajassa. Henkilöt jäivät etäisiksi, etenkin Cyril-sisaren (Lesley Manville) toiminta ja motiivit olivat huonosti perusteltuja, ja hän suostui oudon helposti jäämään taka-alalle ollakseen veljensä tukipylväs. Vicky Kriepsin esittämä Alma toi elokuvaan sopivaa särmää, mutta hänenkin henkilöään olisin syventänyt. Mielestäni katsojan omille tulkinnoille jätettiin liikaa tilaa.

Omalaatuinen taiteilijasielu Reynolds kärsi ilmeisestikin ääniyliherkkyydestä, joka elokuvassa tuli esille aamiaiskohtauksissa (ei juuri muuten). Pidin Daniel Day-Lewisin hallitusta näyttelijäntyöstä. Äänimaailmakin oli elokuvassa hillitty ja huolellisesti mietitty koko elokuvan tyyliin sopivaksi. Itsellä särähti korvaan vain laattalattialta kuuluvat askeläänet, jotka olivat kuin vanhasta parkettilattiasta lähtevät äänet.

Phantom Thread on ilmeisestikin sen verran vaikeasti kääntyvä ja monitulkintainen nimi tälle elokuvalle, että se on jätetty suomentamatta. Ehkä se on ollut tarkoituskin, viipyilevälle elokuvalle viipyilevä nimi, jonka eri merkityksiä katsoja voi mielessään pohdiskella.

Se tässä elokuvassa on hyvää, että se todellakin on monitulkintainen. Varmasti uppoaa jokaiseen katsojaan omalla tavallaan, tai sitten on uppoamatta, mutta elokuvassa on niin monia tasoja, joihin tarttua, että lähes jokaiselle löytyy jotakin.