keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Pekka Hiltunen: Onni



Pekka Hiltusen uusimassa romaanissa Onni tähytään moneen suuntaan. On vakavia asioita, kuten mediakentän murrosta, työntekijöiden psykologista testaamista, julkisuuskipeyttä, pikkupaikkakunnan homojen tilannetta, yksinäisyyttä, prostituutiota, mutta myös huumoria, kuten myyntitykin läppää, bloggariasenteen tuomista toimitustyöhön tai härskit puheet.

Etelän medioissa ansioitunut ja mediamaailman nykymenoa kauhisteleva toimittaja, kuvataideopiskelija pohjoisesta ja kummallinen itsestään tähteä tekevä Oskarin ikätoveri Aapo Maunula alias Roady Runner ovat kertomuksen päähenkilöt. Kuvioissa ovat mukana muun muassa työnhakijoita testaava Emma ja Tuulikin homoystävä Matias.

Tarinaa kerrotaan vuoroin Oskarin, Tuulikin ja Roady Runnerin näkökulmista. Kaikilla on omanlaisensa kertojanääni.
Oskari työpsykologi Emmalle: ”Me ajaudumme sivuraiteelle. Me ollaan liian vanhoja luomaan mitään uutta ja kiinnostavaa, koska kaikki todella uusi ja kiinnostava tapahtuu nuorten keskelle ja nuorille. Kaikki.  Mediataloissa pomot pälisevät koko ajan vain nuoret nuoret nuoret. Me vähänkin vanhemmat ollaan jo nyt ennen aikojamme henkisesti niitä samettitakkisia, kellastuneita senioreita, koska ehdittiin oppia väärille tavoille, luulemaan että lehdillä ja uutisilla on väliä. Meistä ei koskaan tule uudelleen lupaavia. Olemme aina vähän ulkona siitä, mikä on seuraava tärkeä aalto. Ennen keski-ikäinen ihminen saattoi odottaa, että sitä arvostetaan, sille on auki paikkoja, siitä on vielä tulossa jotakin. Ei enää. Ja mä näen ilmeestäsi, mikä susta tässä on se ongelma, sä ajattelet että mulla on väärä asenne. Te ajattelette niin kaikki, työpsykologit ja konsultit ja jokainen helkutin lausunnonantaja ja mahdollistaja ja sovelluttaja, joka nyhtää näiltä yrityksiltä ämpäreittäin rahaa koska ne eivät tiedä mitä tekisivät. … Toimittaja tarvitaan tuottamaan maailmaan uusia ajatuksia – tai sitten kenellekään ei enää tule mieleenkään odottaa toimittajilta yhtään painavaa, kiinnostavaa ajatusta, koska toimittajista on tullut niin saatanallisen yhdentekeviä.” (s. 52)

Tuulikki: ”Mitä mie olin paennut tähän kellariin?
En tiennyt tarkkaan. Ehkä sitä miten lapsuus ja nuoruus katosi, kun minun velipoika Turkka jäi Suomussalmella kännisen äijänpaskan ohjaaman moottorikelkan alle ja kuoli. Turkka oli kuudentoista, mie olin neljäntoista, ja sen jälkeen me vihattiin koko perhe vuosien ajan lunta ja moottoriajoneuvoja ja vastuuttomia kaahaajia. Tai ehkä olin täällä paossa oloani, että minun oli vaikea asettua mihinkään paikoilleen. Rollossa saatoin elää ja opiskella ja haaveilla. Luola oli täynnä niin haavoittuneita tunnepakolaisia kuin vakaita ihmisiä, jotka kaikki odotti avaramielisempien aikojen koittamista, ja niitten keskellä minun levottomuus oli kevyttä ja harmitonta.” (s. 64)

Roady Runner: ”Mä haluun uskoa ihmisiin. Haluun luottaa kohtaloon. Kohtalo investoi niihin, jotka investoi siihen. Tyypit aina heittelee sitä kohtalosanaa niin kevyesti, ne ei hoksaa että kohtalo on vähän helvetin kova shittijuttu, kosla se määrittelee useimpien elämän silleen lopullisesti. Paitsi meidän, jotka tehdään itse kohtalomme.
Mulla oli etiäinen tästä festarista. Mä tiesin että joku tulee vetään välistä, tai meille nakataan silmille paskasopimukset. Se on taiteilijan osa. Mut juttu on just se, mitä mä teen sillä osalla – kunka vedän mun biisin, vaikka ois just tullu kusista lunta tupaan ja kriitikkojen laumat kihisis onnesta kun pääsee lyömään turpiin oikein yläviistosta, ja silti mä vedän. …” (s. 254)

Välillä ollaan 90-luvun alkupuolen Rovaniemellä, Tuulikin opiskelukaupungissa ja rovaniemeläisille tutuissa paikoissa, välillä suurin piirtein nykyajassa.

Tuulikin rahanansaintakeinosta tulee mieleen elokuva Irina Palm, jossa Marianne Faithfullin näyttelemä nainen kerää rahaa lapsenlapsensa leikkaukseen lähes samalla tavalla.

Kertomuksen luki jouhevasti loppuun, mutta minun mielestäni osat eivät loksahtaneet kunnolla paikoilleen.

Hiltunen, Pekka. Onni. Wsoy 2016. 395 s. Kirjastosta.