keskiviikko 4. toukokuuta 2016

Kuutti Koski: Kaira

On siinä rajoilla, että Kuutti Kosken esikoisromaanissaan Kaira käyttämä kieli on rasittavaa, yliampuvaa, itsetarkoituksellista ja tekotaiteellista, mutta kun päähenkilön tavoitteena on tulla paikymppisenä laajalti tunnetuksi proosarunoilijana (tai vaihtoehtoisesti muusikkona), niin kieli asettuukin luontevasti Kosmo Ylinivan päähän. Kuten esimerkiksi:

”Eino-Ilves hymysi ja naksutteli pitkiä sormiaan. Sen nappisilmät pysähtyivät muutamaksi sekunniksi tuijottamaan, sitten pupillit lähtivät taas pyörimään. Se oli kläpinkasvoinen sälli, vaikka ikäiseni, muutoinkin mitenkuten miekkoseksi ronskistunut ihmistaimi. Katseeni siirtyi soittotilan ikkunan takana kituvan pihlajan taustavalaistukseen. Kevät valmisteli jo näytteillepanoaan, eikä auringonkehrä ollut tähän tiu’unlyömään vielä lyyhistynyt Korkalovaaran takaisille jättömaille. Se vilkutteli paakkuuntuneiden luminökäreiden painamien puunruotojen väleistä.” (s. 27)

Koski piirtääsanoillaan huvittavan tarkasti Rovaniemen ja sen yksityiskohtia. Muutoinkin on hauska seurata nuoren Kosmon tekemisiä, vaikka kertomuksessa on myös vakavampia sävyjä, kuten sydänsuruja, porukoiden kuulumiset tai hyväveliverkostot.



Koski, Kuutti. Kaira. Like 2016. 249 s. Kirjastosta.