maanantai 14. tammikuuta 2019

Elokuva: Tuntematon mestari


Kaunis katsoa on Klaus Härön ohjaama elokuva Tuntematon mestari. Harkitut sävyt, paikat, rekvisiitta, asut ja jopa sää muodostavat hienon kokonaisuuden. Elokuvan tunnelma on hieman surumielinen, jota syksy korostaa. Onnen hetkiä kuitenkin löytyy, ja toivoa
 
Iäkäs taidekauppias on pudonnut kehityksen kelkasta, mutta sinnittelee vielä kaupassaan. Suurin piirtein hänen ainoa toiveensa enää on tehdä vielä yksi iso kauppa, eli ostaa edullisesti muiden hylkimä teos, joka paljastuisi arvoteokseksi. Tällainen teos näyttää tulleenkin kohdalle, vai onko signeeraamaton teos sittenkään kovin arvokas.
 
Taidekauppias ei ole sosiaalisesti kovin lahjakas, ja perhe-elämä on jäänyt taulukaupan varjoon. Suhde ainoaan tyttäreen on ohut ja etäinen. Säpinää kauppiaan elämään tuo teini-ikäinen tyttärenpoika, joka puoliväkisin tulee isoisän kauppaan tet-harjoitteluun.

Edellinen Klaus Härön ohjaama ja Anna Heinämaan käsikirjoittama elokuva Miekkailija oli sellainen täysosuma, että paremmaksi olisi ollut todella vaikea panna. Tuntematon mestari ei ole yhtä hyvä elokuva kuin Miekkailija, vaikka hyvä elokuva sekin on.

Kokonaisuutena Tuntematon mestari jää mielestäni voiton puolelle. Kertomus on melko lailla ennalta-arvattava, mutta minä en antanut sen häiritä. Pidin elokuvan roolituksesta. Heikki Nousiainen, Pirjo Lonka ja nuori Amos Brotherus istuvat rooleihinsa hyvin. Dialogi oli pääosin luontevaa. Äänimaisemassa minua häiritsi sisätiloihin erittäin selvästi kantautuva raitiovaunujen ääni, vaikka ovet ja ikkunat olivat suljettuja.