maanantai 15. lokakuuta 2018

Cristina Sandu: Valas nimeltä Goliat


Etukäteen minua kiinnosti Cristina Sandun esikoisromaanissa Valas nimeltä Goliat Romania. Harvoin sitä pääsee kurkistamaan siellä elettyyn arkeen ja kulttuuriin. Romaani avaa todella mielenkiintoisella tavalla näkymiä pikkukylän elämään ja Ceausescun ajan Romaniaan.

Kertomalla tarinaa kylätasolla vaikutusvaltaisesta, suuren kommunistin pojasta Sudesta ja hänen hautajaisistaan ruumiinvalvojaisineen Sandu kertoo myös yleisemmin sukusiteistä perheen tarinan kautta ja Romanian lähihistoriasta. Mitä tarkoittaa, kun Suden ruumiinvalvojaisiin ei tule ketään lähisuvun ulkopuolelta? Tai kuinka Securitate oli sairaus, joka runteli Pavelin ruumiin ja sielun.

Kertojana on Alba, samaan tapaan kirjailijan kanssa suomalaisen äidin ja romanialaisen isät tytär. Nykyhetkessä eletään suruaikaa, mutta Alba muistelee lapsuutensa ja nuoruutensa kesiä isovanhempien luona. Välillä takaumat vievät 1970-luvun puoliväliin, aikaan, jolloin ihmeellisen kaunis, vaaleahiuksinen Eeva ilmestyi kylään Mihain morsiamena.

Valas on läpileikkaava teema, jonka kautta Sandu käsittelee muistoja ja muistamista, sekä tavallaan myös yhtä romaanin päähenkilöä, Sutta.

Cristina Sandu on hyvä tarinankertoja ja romaani ansaitsi paikkansa Finlandia-ehdokkaana.

Nyt ymmärrän että joka kevät, vuosien ajan, homeen alkaessa työntyä tapetin läpi, Flavia maalautti seinät. Ne olivat valkoiset kun me saavuimme, häikäisevän puhtaat, jokainen käärmemäinen halkeama poissa silmistä. Ja samalla tavalla me olemme aina työntäneet kaiken hankalan ja kivuliaan niin syvälle kuin mahdollista, lattian alle seinien sisään, sileän tapetin taakse, ja maalanneet seinät uudelleen.


kirjan kansikuva
Sandu, Cristina. Valas nimeltä Goliat. Otava 2017. 265 s. Kirjastosta.