Kolmen
historiantutkijan, Oula Silvennoisen,
Marko Tikan ja Aapo Roseliuksen kirjoittama Suomalaiset
fasistit pureutuu monipuolisesti etenkin 1920–30-lukujen näkyvimpiin
fasisteihin, heidän toimintaansa ja tavoitteisiin. Tämä kirja ansaitsisi
perusteellisemman esittelyn ja analyysin kuin mitä nyt ehdin kirjoittaa, eikä
historiantuntemukseni riitä arvioimaan sen ansioita tutkimuksena. Mutta
ehdottomasti suosittelen lukemaan, jos nykyajan ilmiöiden taustoittaminen
vähänkin kiinnostaa.
Fasistisen
liikkeen menestyminen ja menestymättömyys perustellaan hyvin, samoin kuin sen
historiallinen tausta 1800-luvun lopulta lähtien. Mielenkiintoista oli eräiden
näkyvien toimijoiden pettymyksen kokemukset ensimmäisen maailmansodan ajoilta, kommunismi
hyvänä vihollisena ja sotienjälkeinen fasististen liikkeiden vähättely
tutkimuksessa
Joitakin
kohtia jäi erityisen hyvin mieleen niiden liittyessä pelottavan vahvasti
nykyhetkeen. Esimerkiksi:
”Fasismi yhä vaikuttavana aateperintönä
ja poliittisena projektina ei ole kadonnut minnekään.” (s. 24)
Eurooppalaiset
fasistiset liikkeet kumpusivat radikalisoituneesta kansallismielisyydestä,
mutta kaikki kansallismieliset eivät ole fasisteja.
”Yhtenäisiä kansakuntia ja
kansallisvaltioita ei ollut koskaan missään ollut, ja yritys sellaisten
luomiseksi johtaisi väistämättä ristiriitoihin. Vaatimukset kansallisesta
yhtenäisyydestä ja yksituumaisuudesta loivat itse konfliktin, jonka ratkaisuna
ne haluttiin esittää. (s. 38)
”Kansallismielisen
radikalismin aallonharjaa oli edeltänyt ajanjakso, jolloin radikaalien toiminta
oli vaikuttanut lähinnä vaarattomalta, hieman huvittavalta poikkeusyksilöiden
puuhastelulta. Vaikka monet yksittäiset yritykset ja toimijat jäivät
myöhemminkin merkityksettömiksi, ne kertovat kuitenkin ajan hengen
muuttumisesta. Se mikä vielä eilen näytti sopimattomalta ja naurettavalta,
muuttui äkkiä hyväksytyksi ja arvokkaaksi.” (s. 131)
Suomalaisen
nykyfasismin ”Taustalla on silti edelleen
sama turhauma yhteisöllisen yhteenkuuluvuuden tunteen menettämisestä:
kulttuurisesti monimuotoisen Suomen ei uskota voivan olla yhteisöllisestikään
kestävä. … Vasta yhdenmukaistetun kansakunnan uskotaan voivan olla suomalaisten
arvon mukainen toimiva yhteisö. Sellaista Suomea ei voida luoda, eikä sellaista
Suomea ole koskaan ollut; se on harhakuvitelma, niin kuin monet muutkin
poliittiset uskomukset. … Maahanmuuton vastustaminen on korvannut
kansainvälisen kommunismin pelon sekä haaveet suuresta Suomesta ja vapaasta
Vienasta. Sisäisen vihollisen uhkakuva kuitenkin on voimissaan. Sen sijaan,
että kolmeen keskenään riitaisaan pikkupuolueeseen sirpaloitunut suomalainen
kommunismi olisi kadonnut kansallismieliseltä asialistalta, se elää yhä
oletetun vihollisen ominaisuutena. Sisäisen vihollisen muita ulottuvuuksia ovat
kaikkea perinteistä halveksiva ”kulttuurimarxismi”, sukupuolisten vähemmistöjen
oikeudet, feminismi, vasemmistolaisuus, ateismi, monikulttuurisuus.” (s.
462–463)
Roselius,
Aapo, Silvennoinen Oula ja Marko Tikka. Suomalaiset fasistit. Wsoy 2016. 503 s.
Kirjastosta.